Toto ZEL-OVOCIE budeš jesť každý deň!

V dnešnom článku by som sa rád s vami pozrel na zaujímavé zel-ovocia, ktoré by každá žena mala zaradiť do svojho vyváženého jedálnička. Tieto druhy potravín sú prírodné bohatstvo, ktoré ti zabezpečí každoročné spokojné žitie bez chorôb, stresov, a v neposlednom rade sústavné redukovanie tuku každý jeden mesiac. Tento článok ti ukáže, ako môžeš jednoducho pridať do svojho každodenného života jednoduché, lacné, a hlavne dostupné ovocie a zeleninu, ktorú tvoje telo potrebuje ako soľ.

Mocná sila prírody

Rozoberiem iba najzákladnejšie a najdostupnejšie ovocie a zeleninu, pretože tú dokážeme bez väčších problémov konzumovať počas celého roka.

Nazrieme trochu na naše „zel-ovocie“ z prírodného hľadiska, ale nedá mi ešte predtým okomentovať jednu bežnú skutočnosť. Ľudia sú v dnešnej dobe často závislí na liekoch. Nedokážem uveriť, ako môže niekto za obyčajnú chrípku vyhodiť 10€ v lekárni. Bohužiaľ si ľudia myslia, že účinné liečivá vyrába len farmaceutický priemysel, a že sa dajú kúpiť len v lekárni.

Zvieratá sa nad tým môžu len pousmiať, pretože oddávna vedia, že najlepšou lekárňou je rastlinná ríša sama o sebe. Všetky rastliny majú vlastné obranné látky proti voľným radikálom, vírusom a baktériám. Tieto obranné látky majú jedinú funkciu – zachovať genetickú informáciu, takže ochrániť jadro, resp. semená ukrývajúce chromozómy. To nasvedčuje tomu, že príroda je obrovský medicínsky komplex, kde sa všetky zložky dopĺňajú a vzájomne využívajú. Odkiaľ sú podľa teba všetky tie liečivé látky obsiahnuté v liekoch?

Príroda je najdokonalejším zdrojom liečivých prostriedkov, aké si vieš predstaviť. Ovocie a zelenina sú výživou aj liekom zároveň. Choroba je prirodzený stav, ktorý je možné liečiť prirodzenými prostriedkami. 

Takže je už jasné, že príroda má svoju silu. Nazrime preto na konkrétne ovocie a zeleninu, ktorá ti dodá komplexný výber vitamínov, minerálov, stopových prvkov a ďalších významných látok pre tvoj organizmus.

JABLKO

„Jablko? Však to hovorí každý.“ Áno viem, aj tvoja babka. Ale ja ti prezradím o jablku to, čo ťa prinúti jesť ho každý deň. Nebudem písať, čo všetko jabĺčka obsahujú. To sa dočítaš všade na internete. Skôr ti ozrejmím pár podstatných vecí, ktoré si možno doteraz prehliadala. Jablká majú vysoký obsah vody. To znamená, že sa nemusíš báť, že obsahujú veľa cukru. Ďalej obsahujú nestráviteľnú vlákninu, ktorá sa postará o tvoj tráviaci systém.

Jablká sú lacné, praktické a dlho vydržia. Najkvalitnejšie odrody jabĺk sú Idared, Johnatan, Golden Delicious. Pri nákupe jabĺk dávaj pozor na dovoz a striekanie. Vyberaj si výhradne odrody nám najbližšie, a vyberaj si jablká, ktoré nie sú na pohľad tie najkrajšie, pretože pred prepravou i po nej vzhľad jabĺk upravujú rafinovanými kozmetickými prostriedkami ako sú vosky, kyselina benzoová a živice. Tieto jedy môžu prenikať do šupky jablka.

Najlepšie urobíš, ak si zabezpečíš lokálny zdroj na jablká. Väčšinou koncom leta, keď zbierame slovenskú úrodu, dostávam z každej strany samé jablká, pretože ich nemá kto konzumovať. Sú to práve tie najchutnejšie a najprirodzenejšie jablká, aké len môžeš do seba dať.

Prvá výzva

Konzumuj dve jablká denne (je to úplne jedno kedy, dôležité je, aby si ich zjedla dve). Toto je skutočné dávkovanie, ktoré bude mať výsledky. Predstav si, že za týždeň zješ 14 jabĺk. To je za mesiac viac ako 60 jabĺk. Vieš si to predstaviť, čo to môže urobiť s tvojím zdravím? A čo si myslíš, že to urobí s tvojou postavou? 60 jabĺk je skvelé číslo. Daj si tú výzvu sama a potom mi napíš ako si dopadla. Osobne ma to bude veľmi zaujímať.

Využívaj jablká ako dezert. Ako akúsi odmenu po obede alebo večeri. Využívaj ich ako „niečo sladké“ namiesto toxických sladkostí. Naprogramuj svoj mozog na to, že ak chceš niečo sladké, tak je to jedine jablko. Ja takto fungujem a vypestoval som si kvalitný návyk už pri nakupovaní potravín. Vždy, keď idem okolo nejakých dobrôt (keksíky, čokoládky, sladké jogurty a pod.) tak vždy si poviem, že ja mám odmenu už v košíku. Sú to čarovné šťavnaté jabĺčka. Budeš mať fantastický pocit, ak premôžeš pri každom nákupe samú seba.

Zmena návyku

Namiesto každej sladkosti alebo pochutiny – JABLKO. Prinesie ti úbytok na tuku za prvý mesiac minimálne 1-2kg. Upraví sa ti trávenie, zlepší čínnosť čriev, nakopne imunitný systém, hydratuje pleť, zmierni akné, upraví tlak a cholesterol a nakoniec spevní tvoje ďasná. AKONÁHLE NAHRADÍŠ VŠETKY MOŽNÉ SLADKOSTI JABĹČKAMI, STANE SA ZÁZRAK.

 

CITRÓN

Citrón je rozhodne potravina, ktorá patrí do tvojej dennej konzumácie. Má mnohoraké využitie v našom stravovaní. V zime sa fantasticky hodí do teplých čajov a oproti tomu v lete geniálne dopĺňa pitný režim počas horúcich dní. Citróny majú okrem iného aj jednu skvelú vlastnosť, a tou je tendencia potláčať chuť do jedla. Preto sa ich konzumácia odporúča v prestávkach medzi jedlami.

Napriek tomu, že na prvý pocit v ústach sa citrón zdá kyslý, disponuje zásaditosťou. Je kvalitným zdrojom vitamínu C, ktorý podporuje imunitu a pôsobí ako antioxidant v jednom.

Konzumácia citrónu je najefektívnejšia rozštvrtením na 4 časti a vyjedením dužiny. Prvá štvrtina je „najkyslejšia“, ale poslednú si už budeš užívať. Kyselina citrónová výrazne zlepšuje využívanie bielkovín, vápnika a železa v našom tele.

Druhá výzva

Teraz poďme trochu prakticky. Budeš konzumovať 1 citrón denne, čo bude tvoja druhá výzva. Rozdelíš si ho na dve polovice. Prvú polovicu si vyžmýkaš do pohára s vlažnou vodou alebo minerálkou, ktorú budeš piť počas celého dňa, a druhú polovicu zješ alebo taktiež vyžmýkanú vypiješ 30 minút pred tréningom. Maximálne však 2-3 dcl vody s citrónom.

Prečo pred tréningom konzumovať citrón?

Odpoveď je jednoduchá – pretože pri športovej aktivite sa leukocyty (biele krvinky zodpovedné za imunitu organizmu) „napumpujú“ molekulami vitamínu C, a tým pádom sa toxický účinok voľných radikálov nie len že neprejaví, ale budeš odolnejšia a výkonnejšia počas tréningu.

Citrón a cvičenie

Samotné cvičenie je pre organizmus stresujúce. Ten podstupuje náročnú záťaž na imunitný systém. Preto sa často stáva, že po výdatnom výkone stačí, že ťa ofúkne chladný vánok a na druhý deň už cítiš, že niečo na teba lezie. Druhým problémom pre organizmus je jeho prekysľovanie počas zvýšenej fyzickej aktivity. To má za následok to, že telo okamžite vysiela signály pre zníženie intenzity zaťaženia, pretože je v kyslom prostredí a nestíha úž samotnú kyslosť odbúravať samostatne. A keďže je citrón zásaditý, plus obohatený o vitamín C, tak výrazne dopomáha k tomu, aby sa telo počas náročného zaťaženia nevyčerpalo na svoje úplne dno. A ty po ťažkom tréningu máš ešte dostatok obranyschopnosti, aby si predišla vyčerpaniu, prípadne chorobe.

UHORKA

Uhorka je top topov pri redukcii podkožného a viscerálneho tuku.

Čím je uhorka tak špecifická? Jednoducho jej zložením. Uhorka obsahuje až 95% vody. Ďalším benefitom sú látky, ktoré zabíjajú baktérie a prečisťujú črevá. Uhorka sa v žalúdku dlho neohreje. Okamžite totiž putuje do sliznice čriev. Svojim unikátnym zložením uhorka doslova redukuje telesný tuk. Je to spôsobené hlavne jej zložením, 100g = len 15 kcal. Ďalej má fantastické detoxikačné účinky a bohato prispieva k vylučovacej sústave.

Uhorku vieš využiť aj navonok. Ak si na tvár a oči poukladáš kolieska uhorky, tak vďaka osmóze (vyrovnávaniu tekutín) prúdia výživné látky z uhoriek do pleti, teda ju zvlhčujú a zásobujú prospešnými látkami.

Konzumácia

Uhorky konzumuj výhradne so šupkou. Poriadne ju však pod teplou vodou poumývaj. Nikdy ju však nešúp – oberáš sa o živiny. Tretia výzva – polovica uhorky denne. Vyskúšaj si najskôr štvrťku, potom polovicu, až prídeš do bodu, kedy si kľudne môžeš nahradiť jednou celou uhorkou jedno jedlo z dňa. Najlepšie raňajky. Sila, čo? Silný bude aj výsledok.

 

CIBUĽA

Cibuľa sa odpradávna využívala ako liečebný prostriedok proti rôznym zdravotným komplikáciám. Predstav si, že cibuľa má takú vlastnú obranyschopnosť, že nepotrebuje pri svojom raste žiadne iné podporné chemikálie. Vytvára si samostatne toľko obranných látok, že jej to bohato postačuje. Každá cibuľa produkuje vo výraznej miere látku alicín, ktorá má silný antibakteriálny účinok na sliznice, čo predchádza infekciám a chráni jemné bunky na povrchu sliznice. Sliznice nosohltana sa nám tým pádom kvalitne dezinfikujú už len pri krájaní cibule. To však nie je všetko. Účinok týchto látok trvá ešte v obličkách, močovom mechúri, a vlastne v celých močových cestách, kde sa likvidujú a liečia zápaly.

Konzumáciu cibule odporúčam v každom varenom jedle, v každej polievke, v každej omáčke, jednoducho všade. Už len pri samotnej praženici si pokojne nakrájaj jednu veľkú alebo prípadne dve malé cibule. O cibuli platí – preháňaj.

Cena týchto štyroch fantastických potravín je skutočne dostupná a nezaťaží ani študentku. Takže nemusíš veľmi špekulovať aké exotické a iné ťažko dostupné potraviny ti pomôžu pri chudnutí. Teraz už vieš, že ak dodržíš jednu, dve, prípadne všetky tri výzvy súčasne, môžeš očakávať veľmi pozitívny výsledok. 


Zdroj:

Klaus Oberbeil, MUDr. Christiane Lentzová., Ovocie a zelenina ako liek. Bratislava: Fortuna Print, Bratislava 2005

 

 

Komentáre