Pozitívne vplyvy cvičenia – 9 dôvodov, prečo začneš cvičiť už dnes

Aké sú pozitívne vplyvy cvičenia na tvoj organizmus? 

Ako už dávno vieš, cvičenie pôsobí pozitívne na celý tvoj organizmus. Všade sa dočítaš o tom, ako ťa cvičenie zbaví stresu, podporuje metabolizmus, uvoľní napätie negatívnych emócií a v neposlednom rade prispeje aj k redukcii tuku. Cvičenie ako také nemá žiadne negatívne účinky, ale čo presne robí cvičenie so ženským telom? V dnešnom článku sa pozrieme na 9 dôvodov, prečo by si si mala obuť tenisky a pustiť sa do cvičenia.

1.GENETIKA

Ako si na tom ty? Dali ti rodičia do života kvalitný štartovací balík alebo si bohužiaľ dostala balík plný zdravotných a estetických nedostatkov? Nikto z nás si nemôže vybrať, kde sa narodí. Nemôžeš za to, že už na začiatku života bojuješ s obezitou, alebo rôznymi chorobami, zatiaľ čo iné baby už obletujú chalani. Pravda je ale taká, že máš celý život na to, aby si túto skutočnosť výrazným spôsobom ovplyvnila. Genetika je predurčená cesta, ktorou sa poberieš počas celého života. Avšak, ak si povieš, že sa touto cestou nehodláš uberať, môžeš to do značnej miery ovplyvniť.

Poznám osobne mnoho ľudí, ktorí si v priebehu puberty preskákali posmeškami a šikanovaniu kvôli ich vzhľadu. Títo cieľavedomí ľudia si ale povedali, že nehodlajú takto žiť. Nastala zmena v ich hlave, začali na sebe pracovať a zmenil sa im život. Dnes ich bývalí spolužiaci či učitelia zo školy nespoznávajú.

Genetika je prvým a najdôležitejším dôvodom, prečo by si mala cvičiť. Dopraj sebe a svojím deťom lepší genetický základ. 

2. MÁŠ EFEKTÍVNY METABOLIZMUS


Tvoj metabolizmus môže byť po A. pomalý – ten máš pravdepodobne vtedy, ak je pre teba POHYBOVÁ AKTIVITA NEZNÁMY POJEM. Telo nepotrebuje zvyšovať svoje nároky na väčší prísun živín, lenivie a je akoby otrávené životom. Nemáš chuť do jedla a pritom priberáš. Dáš si napríklad aj niečo zdravé, ale ak to tvoje telo nemá prečo efektívne zúžitkovať, tak to len posunie do tukových zásob. Takže priberáš, a ty nevieš prečo. ☹

Môže byť po B. rýchly –  „chcela by som pribrať, papám všetko vždy a všade, ale nepriberiem ani gram.“ Všetko, čo do seba „nacpeš“ sa v tebe dlho neohreje a putuje to veľmi rýchlo z tela von. Ak je aj pre teba POHYBOVÁ AKTIVITA NEZNÁMY POJEM, telo znovu nedostáva žiadne podnety k tomu, aby živiny potrebovalo niekde využiť, a tak akákoľvek potrava cez tvoj tráviaci trakt putuje celkom rýchlo von. Môžeš sa prepchávať koľko chceš, živiny sa nemajú prečo zdržiavať v tvojom organizme, nemajú sa na čo „zachytiť“, a tým pádom nepriberieš, pretože máš veľmi nízku efektivitu trávenia. Zúžitkuješ len miminum z celej potravy, pretože to telo extra nepotrebuje.

Alebo po C. efektívny – ak je u teba POHYBOVÁ AKTIVITA NA DENNOM PORIADKU, tvoj organizmus má nutnú potrebu vstrebávať z potravy čo najviac živín a nevypustí si z tela len tak hocičo. Efektívny metabolizmus je taký, ktorý vstrebáva vysoké percento živín z potravy. Takže, ak chceš zefektívniť svoj metabolizmus, MUSÍŠ CVIČIŤ, musíš športovať a hýbať sa oveľa viac.

 

3. ZBAVÍŠ SA ÚZKOSTI A DEPRESIE

Pravidelnou intenzívnou aktivitou sa v mozgu podporuje tvorba prospešných chemických látok ako napríklad serotonín a dopamín.

  • nedostatok sérotonínu sa prejavuje sklesnutou náladou, depresiou a poruchami spánku 
  • dopamín je spájaný so systémom príjemných vnemov a motiváciou k rôznym aktivitám. Uvoľňuje sa pri prirodzených príjemných aktivitách napr. príjem potravy a sex, ale aj pri nepríjemných podnetoch. V praxi pri fyzickej aktivite dochádza často k nepríjemným pocitom akýmsi „strastiam“ zo zvyšujúcej sa záťaže pre organizmus, po ktorých nasleduje pocit „slasti“ upokojenie sa po aktivite. Po sprche máš príjemný pocit, cítiš sa uvoľnená a máš chuť do nových aktivít a riešiš nové výzvy. 

4. MÁŠ VIAC SEBAVEDOMIA

Poznáš ten pocit, keď sa pozeráš do zrkadla a ďakuješ genetike za krásne prsia, brucho a zadok? Nie? Neboj sa, zo všetkých čitateliek má tento pocit len malé percento žien. Väčšinou na sebe nájdeš pár maličkostí, s ktorými by si rada niečo podnikla, nemám pravdu? O akom sebavedomí teda píšem?

Prirodzene vypnutá hruď, zasunuté lopatky a ramená dodávajú vzpriamený postoj a istejšiu príťažlivú chôdzu. Pevnejší zadok, na ktorom vyzerajú každé nohavice dobre a ploché brucho, dodávajú veľmi príťažlivé estetické krivky. To všetko ti prináša pocit sebavedomia a lepšieho pocitu zo seba. Pravidelná fyzická aktivita – najlepšie cielená na konkrétne svalové partie (BZS tréning) ti zaručene napomôže vytvarovať  telo podľa tvojich predstáv. Ženský sexappeal je najsilnejšia prirodzená zbraň. Teraz nepíšem o babách, ktoré vytŕčajú svoje čo najviac odhalené prednosti každý deň z rôznych uhlov na sociálnych sieťach. Píšem o babe, ktorá si oblečie len klasické rifle a už tým vzbudzuje veľký rozruch. Dáš mi za pravdu, že akékoľvek nohavice podržia lepšie na drepujúcom pozadí?

5. SPÍŠ KVALITNEJŠIE

Telo, ktoré dostalo cez deň svoju dávku fyzickej aktivity potrebuje počas noci pracovať a regenerovať všetky poškodené bunky, tkanivá a dopĺňať glykogén. Všetky tieto procesy vyžadujú energiu. To znamená, že tvoje telo ťa požiada pocitom únavy o skorší pochod do postele. Pravidelné cvičenie napomáha lepšie organizovať spánkový rituál. Nebudeš ospalá počas dňa, ale pekne ťa zmohne vo večerných hodinách, kedy to práve potrebuješ. „Vypne ťa“ ešte pred 23. hodinou. Cvičenie podporuje hlboký neprerušovaný spánok, ktorý organizmus nevyhnutne potrebuje. Na spánkový proces konkrétne vplýva katabolický hormón kortizol. Zvýšená hladina kortizolu narúša spánok, a keď sa nevyspíme, sme náchylnejší na stres počas dňa, čím sa opäť hladina kortizolu zvyšuje. Medzi následky nezvládnutých stresových situácií patrí oslabená funkčnosť imunitného systému, chronicky zvýšená hladina cukru v krvi, znížená citlivosť na inzulín, narušenie procesov tvorby dlhodobej pamäti a znížené libido.

6. MÁŠ SILNÚ IMUNITU

Pravidelné cvičenie prebúdza imunitný systém. Deje sa tak, pretože cvičenie zvyšuje činnost lymfocytov. Lymfocyty pomáhajú v boji proti infekcii. Imunitné bunky obiehajú telom rýchlejšie a sú schopné lepšie ničiť baktérie a vírusy. Štúdie publikované v British Journal of Sports potvrdzujú, že aktívni, pravidelne športujúci nadšenci trpia menej často prechladnutiami. Konkrétne je to 30% zníženie rizika prechladnutia a chrípky. Pri opakovanom cvičení dochádza k fyziologickým zmenám v imunitnom systéme. Nemusím vám ani hovoriť, že si nepamätám, kedy som ja musel siahnuť po nejakej tabletke. Pravidelne vykonávam rôzne športové aktivity v rôznych prostrediach, či vonku alebo vo vnútri. Športová aktivita je nevyhnutným prostriedkom k udržiavaniu si silnej imunity.

7. ŽARIVÁ POKOŽKA

Fyzická aktivita sa priamo uplatňuje na bunkovej úrovni, vychádza na povrch a takto priamo vplýva na proces starnutia. V štúdii uskutočnenej v roku 2011, výskumníci z University of California zistili, že ženy, ktoré vykonávali intenzívne cvičenie po dobu 45 minút v období troch dní, mali bunky, ktoré vykazovali podstatne menej príznakov starnutia v porovnaní so ženami, ktoré boli neaktívne. Zabudni na drahé krémy, masky a podobné omladzujúce séra. Nakopnutím respiračného a kardiovaskulárneho systému naštartuješ rýchlejší prietok a prečerpávanie krvi. Tvoje bunky sa začnú rýchlejšie a kvalitnejšie okysličovať. Týmto spôsobom sa každá jedna bunka tvojho tela revitalizuje a stáva sa pevnejšou a zdravšou. Spôsobí to tvoj želaný efekt – pružnejšiu a čistejšiu pleť. Potenie sa počas cvičenia vyplavuje z tela mnoho toxínov a škodlivých látok ktoré by inou cestou išli z tela pomerne ťažšie. Dbaj hlavne na dve veci:

  1. Nepoužívaj silný antiperspirant s obsahom škodlivého hliníka, ktorý upcháva potné žľazy. Práve tento dôvod je častou príčinou vzniku rakoviny prsníka, pretože pot, ktorý má odtekať z tela von, neprejde cez upchaté potné žľazy pazuchy a zvnútra stečie priamo k prsníku, kde tie toxíny urobia šarapatu. Takže odporúčam kvalitnejšie deodoranty z prírodných zdrojov, ktoré obsahujú priateľnejšie látky.
  2. Nepoužívaj pri cvičení make-up. Od svojich 13. rokov neznášam váš make-up. Mal som ho všade. Pri každom nevinnom dotyku s vašou pleťou. Neznášam ho ani teraz a neznáša ho veľa chlapov. A to, že si ho ešte dáš aj pred cvičením nebudem radšej ďalej komentovať.

8. ZDRAVŠIE VLASY

Myslíš si, že navštevovanie drahých salónov a kupovanie si drahej vlasovej kozmetiky pomôže tvojím vlasom? Čiastočne to tak je, ale je to skôr, ako keď slovenskí cestári zaplátavajú rozbitú cestu, ktorá by potrebovala totálne vyholiť a začať od základu. Takisto tvoje vlasy rastú z buniek, a tie bunky potrebujú dostávať výživu, nie až samotné vlasy. Pravidelné cvičenie zlepšuje prietok krvi do vlasovej pokožky, udržuje tvoje vlasy silnejšie a zdravšie. Vlasové folikuly sú vyživované prietokom krvi bohatej na kyslík, ktorý prináša antioxidanty do tejto oblasti a ničí voľné radikály predtým, než môžu poškodiť tvoje vlasy.

9. REDUKCIA CELULITÍDY


Pri celulitíde, alebo lipohypertrofii, dochádza k zväčšeniu objemu podkožných tukových buniek, ktoré sú vytlačované oproti povrchu kože, a vytvárajú tak na pohľad pripomínajúcu štruktúru pomarančovej kôry. V danom mieste celulitídy je značne obmezný prietok krvi a lymfy. Ako sa jej zbaviť  ?

Do určitej miery môžeme znížiť riziko vzniku celulitídy zdravším spôsobom stravovania, ale hlavne pohybovou aktivitou a otužovaním pridáš užitočnú ruku k dielu. Dôležité je podporiť krvný obeh v mieste celulitídy. Tým urýchlime látkovú výmenu.

Taktiež je nápomocná aj lymfo-masáž, ktorá pomôže postupne dopraviť zachytené odpadové látky do lymfatických ciest.


Použitá literatúra :

ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. Praha : Scientia, 2003. 797 s. ISBN 80-7183-268-5.

ROKYTA, Richard. Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, přírodovědných a tělovýchovných oborech. Praha : ISV.

Komentáre