Ako často musím cvičiť?

Ako často musím cvičiť? Čo si pod touto otázkou konkrétne predstavuješ? Je to nejaké cielené číslo? Má vôbec zmysel odpovedať na túto otázku počtom tréningov v týždni?

Rád by som vedel, čo máš vlastne na mysli pod pojmom cvičenie, pretože cvičenie je široký pojem a môže mať viacero zameraní a podôb.

Čo je to vlastne cvičenie?

Samotné cvičenie pre mňa znamená vziať do rúk železo a trhať svalové vlákna. Pre človeka po operácií môže znamenať rehabilitáciu. Pre teba môže cvičenie znamenať spaľovanie tuku z brucha a stehien a spevňovať zadok. Tanečnica by povedala, že pre ňu cvičenie znamená 30 minút naťahovania sa, alebo vytvárať choreografie. Iné baby si pod pojmom cvičenie predstavujú večerný beh.

Takže, ak mi každá z vás položí otázku, ako často by mala cvičiť, tak moja odpoveď nikdy nebude znieť rovnako. Prečo? Pretože tvojou záľubou môže byť napríklad tanec a si ochotná venovať sa mu aj 3x v týždni. Svojim spôsobom to môžeš brať ako cvičenie. Ak by som ti navrhol okrem toho cvičiť ďalšie 3 hodiny v týždni, tak by si to len ťažko dodržiavala. Už len preto, pretože by ťa to klasické cvičenie nijako nenapĺňalo. Chcem tým povedať jednu zásadnú vec.

Spoznaj svoju obľúbenú športovú aktivitu a venuj sa jej prioritne tak často, ako to sama uznáš za vhodné. Prosím ťa, necvič len kvôli tomu, že neoblečieš nohavice z minulého roka.

Zmeň svoj život postupne

Začni cvičiť a aktívne žiť, pretože je to tvoj nový život. Je to zmena. Od dnešného dňa začínaš nový aktívny život, ktorý ťa postaví na nohy a zbaví ťa všetkých stresov, nervov a predsudkov z tvojho výzoru a zdravotného stavu. Dnešným dňom nahrádzaš všetky svoje doterajšie zlozvyky novými prospešnými návykmi, a robíš to rada a s chuťou.

Otázkou ako často musím cvičiť nič nevyriešiš. Zmeň svoj život od základu a pomaličky buduj jeden kvalitný návyk za druhým. Každá z vás má iný život, iné problémy, iné ciele a záľuby. Inú prácu, iné koníčky, iné návyky. Toto všetko a mnoho ďalšieho sa odzrkadľuje na výslednom merítku tvojej váhy a výzore postavy.

Trochu poukážem na môj prípad. Poznám to sám na sebe a viem, že ak vezmem do úvahy celých 365 dní v roku tak cvičeniu som venoval sotva 100 dní. To v priemere znamená cvičiť 2x týždenne keďže máme zhruba 50 týždňov. V skutočnosti to tak ale vôbec nevyzeralo. Prax bola taká, že som niekedy necvičil aj dva až tri mesiace a niektoré mesiace som cvičil 5 – 6x v týždni.

Druhým dôležitým bodom je to, že som v škole pravidelne absolvoval športové aktivity rôzneho druhu. V jednom týždni som sa zároveň venoval atletike, gymnastike, plávaniu a loptovej hre. To sú ďalšie štyri 1,5 hodinové, pomerne náročné aktivity. Takže, ak by sme si to spočítali, tak je to spolu 9 hodín aktívnej športovej činnosti v týždni. To rozhodne nie je málo. No predsa poďme ešte rozobrať nasledujúce činnosti súvisiace s redukciou tuku.

NIE LEN SAMOTNÉ CVIČENIE SPAĽUJE TUK

Taktiež musím spomenúť to, že som denne vyšliapal a zišiel minimálne 6-10x štvrté poschodie na internáte. Pracoval som vo fitku, kde som sústavne každú tréningovú jednotku ukazoval cvičenia, prenášal pomôcky, nakladal záťaže, upratoval záťaže a podobne, čo si taktiež vyžiada svoju dávku energie. Dvihnúť počas tréningovej jednotky ako sparring partner 20kg kotúč niekoľkokrát v tréningu a opakovať to znovu niekoľkokrát počas dňa, to si vyžiada intenzívnejšiu svalovú činnosť. Ešte k tomu v neposlednom rade byť bez auta, dennodenne odkázaný len na MHD, alebo vlastné nohy. To taktiež spotrebúva môj denný rozpočet energie, ktorú by som vozením sa na aute nevyčerpal a mal by som ju uloženú v tukovej zásobe, napríklad na bruchu.

Aký výsledok z toho plynie?

Bežné každodenné fyzické aktivity typu chôdza, schody, nakupovanie, upratovanie, prechádzky a podobne tiež stoja nejakú energiu. Len obyčajné auto, ti vie ušetriť kopec energie, pretože ťa rozmaznáva a robí ťa pohodlnejšou. Možno to poznáš sama na sebe, alebo vidíš to na kamarátke, prípadne u teba v rodine, že odkedy niekto začal využívať auto, tak behom 2-3 mesiacov pribral minimálne 3-5kg na tuku. Ja som to videl dokonca sám na sebe. Auto som si kúpil ako 19 ročný a po čase som zistil, že môj dlhoročný „six-pack“ na bruchu uberá z čísel a nejako sa zaplňuje tukom. Akonáhle som vylúčil auto z bežného života zmenou prostredia, a začal som využívať svoje nohy a MHD, moje brucho naberalo tie správne tvary naspäť. Samozrejme, že v dnešnej dobe je byť v niektorých častiach Slovenska bez auta doslova nemožné, pretože naša infraštruktúra je na chabej úrovni. No napriek tomu, ľudia často využívajú automobily i keď nemusia.

Poďme ale späť k našej hlavnej otázke.

Ako často musím cvičiť?

TAK ČASTO, AKO LEN MÔŽEŠ.

Pre človeka, ako ľudskú bytosť, je pohyb prirodzenosťou, nevyhnutnosťou, je to základný atribút života. Pohyb je relaxácia a zároveň aj liek. Celá príroda je v pohybe, celý vesmír sa hýbe. Dokonca aj to, čo na prvý pohľad vyzerá nehybne, pri podrobnejšom pohľade prežíva pretekársky život. Naše telo potrebuje pohybovú výživu. Bez pohybu by v našom tele nedochádzalo k regenerácií niektorých štruktúr stavby tela. Sú to napríklad medzistavcové platničky v chrbtici. Tie sa regenerujú mechanickou manipuláciou chrbtice a chovajú sa ako špongie, ktoré nasávajú vnútrokĺbovú synoviálnu tekutinu. Preto sa odjakživa odporúča ranné rozhýbanie sa. 

 

Poďme si teda vyskladať ideálny tréningový program, ktorý ti dá v prvom rade do poriadku tvoje fyzické a psychické zdravie, a naučí ťa ovládať a poznať tvoje telo. To, že schudneš, a vypracuješ svoju postavu, bude len čerešnička na torte. Hlavným cieľom je vyskladať si také pohybové aktivity, ktoré ťa budú baviť, na ktoré sa budeš tešiť, a ktoré sa stanú prirodzenou súčasťou tvojho života.

ČO ROBIŤ AKO PRVÉ?

Ako prvú aktivitu si urči tvoju záľubu. Tvoj obľúbený šport napríklad z detstva, alebo niečo, čo si si obľúbila len teraz. Môže to byť čokoľvek. Či je to beh, tanec, plávanie, volejbal, korčule a podobne. Existuje mnoho krúžkov, alebo klubov, ktoré ti tieto aktivity ponúkajú. Ak nemáš kamarátky, ktoré by si s tebou niečo zahrali, nevešaj hlavu. Poď von, socializuj sa a nájdi si inú partiu, ktorá ťa rada privíta. Spoznáš nových priateľov, zabavíš sa a v neposlednom rade budeš vykonávať športovú aktivitu ktorú máš rada. Dôvod prečo si vyberať obľúbenú aktivitu je jednoduchý. Ak máš niečo rada, dokážeš to robiť vytrvalo. Pri výbere tvojej obľúbenej aktivity je vyššia pravdepodobnosť toho, že zotrváš a vytvoríš si pozitívny návyk. Je to podstatne lepšie ako keby si mala chodiť niekam z nechuti. Ak ale nie si ten športový typ, a nemáš žiaden obľúbený šport, nezúfaj, pravdepodobne si svoju záľubu nájdeš v druhej činnosti.

ČO ROBIŤ AKO DRUHÉ?

Druhá činnosť je najpodstatnejšia. Je to fyzické cvičenie. Cvičenie prioritne zamerané na kondíciu a vzhľad. Takéto cvičenie ti najefektívnejšie pomôže pri redukcii tuku a tvarovaní postavy. Ideálne je, venovať sa tomuto cvičeniu 3-4x v týždni, podľa tvojich možností.

Avšak takéto cvičenie môže mať rôzne formy. Môže sa jednať o silový tréning, vytrvalostný, vysoko intenzívny a tak ďalej. Ideálne je mať tréningový program, ktorý takéto cvičenie kombinuje v každom tréningu a súčasne uplatňuje pozornosť na tvoju celkovú úroveň kondície a fyzickej spôsobilosti. 

A TERAZ DÁVAJ POZOR! Celý projekt TRÉNER ŽIEN, je zameraný na to, aby si mala presne túto druhú aktivitu pripravenú, ako na zlatom podnose. Skvelým benefitom, ktorý ti projekt TRÉNER ŽIEN ponúka, je spojenie 1. aktivity – čo je záľuba, zábava a socializácia v jednom, s DRUHOU činnosťoufyzickým cvičením s cieľom redukovať tukovú hmotu a spevňovať ženské krivky. Hovorím o BZS tréningu, o ktorom sa dočítaš v tomto článku.

Jednoducho povedané, je tu niečo, čo tu ešte nebolo, a je to práve pre teba. Je to projekt, ktorý ťa povedie za tvojim cieľom, pretože je presne pre to určený.

Posledná činnosť pre tvoje telo

TREŤOU ČINNOSŤOU, alebo aktivitou je aktívny relax. Jedná sa o aktivity prioritne určené na relaxáciu tvojho celkového organizmu. Teraz je však podstatné, aby si to správne pochopila.

Aktívny relax je kompenzácia tvojej najčastejšej činnosti, ktorej sa venuješ počas týždňa. Uvediem príklad. Ak si študentka práva, alebo ekonomiky, čo znamená nonstop knihy, sedavý spôsob a žiadna fyzická aktivita, alebo pracuješ v kancelárii pri sedavom zamestnaní, tak tvoj aktívny relax môže byť akýkoľvek šport, prechádzka s kamarátmi v prírode, alebo turistika. Ty potrebuješ vypadnúť na vzduch, potrebuješ „vyvenčiť“ svoje telo a socializovať sa.

Ak si ale pracujúce dievča, ktoré stojí v obchode 10 hodín denne, alebo pracuješ ako čašníčka, tak rozhodne ti prechádzky neodporúčam. Však ani samej by sa ti už nechcelo. Ak ešte k tomu pracuješ v prostredí, kde sa okolo teba motajú stále nejakí ľudia, tak pochopiteľne chceš byť sama a vypnúť. Ideálne pri dobrej knihe, filme, alebo napríklad v saune s vyloženými nohami. Aktívny relax je trochu psychológia, a nie je jednoduché si ho vždy dopriať. Už len z dôvodu toho, že väčšina ľudí často nemá ani potuchy čo to znamená, a čo je jeho cieľom.

Všetky tieto podstatné maličkosti ti v živote pomôžu vytvoriť tvoje vlastné vysnívané puzzle. Sú to puzzle harmónie, lásky a šťastia, ktoré tvojmu životu dávajú ten pravý zmysel. Vždy maj na mysli to, že akákoľvek aktivita musí mať svoje hranice. Nikdy sa nepoddaj len jednej činnosti, lebo vyhoríš. A preto otázka, ako často musím cvičiť ostane zodpovedaná vždy len tebou, pretože je na tebe akú prioritu a hodnotu dávaš svojmu zdraviu a fyzickej kondícií.

Komentáre