8 mýtov o správnom stravovaní

Myslíš si, že raňajky sú základom dňa?

Nechaj sa prekvapiť

Svet zdravého stravovania odpradávna sprevádzajú rôzne teórie a mýty, ktorým ľudia veria. V tomto článku uvediem na pravú mieru 8 častých mýtov, ktoré kolujú o zdravom stravovaní a možno im zatiaľ veríš aj ty.

1.Počítaj si kalórie, pretože to rozhoduje o tom, či schudneš alebo priberieš.

Z časti sa to dá považovať za pravdu, ale nepočítaj kalórie, robíš to zbytočne. Je podľa teba jedno, či si dáš brokolicu, alebo trochu zmrzliny v McDonald v tej istej kalorickej hodnote? Rozhodne to nie je to isté. Ak sa niekde dočítaš, že by si mala prijať za deň napríklad 2000 kalórií, tak to neznamená, že tieto kalórie tam môžeš natlačiť z akýchkoľvek potravín.

Predstav si, že tých 2000 kalórii prijmeš zo samej zeleniny, ovocia a podstatne prírodnejších zdravších potravín, a tvoja kamoška ich naplní čímkoľvek, čo jej príde pod ruku. Bude to rozdieľ? Kalórie nie sú až tak podstatné, podstatné je to, či tá konkrétna potravina má pre organizmus viac benefitov ako len naplniť priestor v žalúdku. Je veľmi dôležité, z akých makronutrientov (cukry, tuky, bielkoviny) sa skladá jedlo, ktoré sa práve chystáš skonzumovať.

Pozrime sa na stravovanie z jedného logického hľadiska. Čo nám dala matka zem? Aké potraviny si dokážeme vziať z prírody, a aké si ľudia samostatne vyrobia z ropy? V každej kalórii potraviny nájdeme určité percento ropy. Aj teraz si v kľude prepočítaš kalórie a nezáleží ti z akej potraviny pochádzajú? Siahaj po najprirodzenejších potravinách v čo najprirodzenejšej prírodnej forme. Vezmime si na príklad našu najbežnejšiu a relatívne lacnú potravinu – zemiaky. Zemiaky vieme pripraviť na rôzne spôsoby a konzumovať v rôznych kombináciách. Pozrime sa však na kalorickú hodnotu tých istých zemiakov, ale pripravených rôznym spôsobom.

Ak si dáš ako prílohu 100g varených zemiakov, tak si prijala energiu 66kcal. Avšak, ak si dáš tieto zemiaky upiecť, tak sa ich kalorická hodnota zvýši na 93kcal. Tu sa potvrdzuje pravidlo – čo najmenej upravovania a spracovania potravín, ti pomôže prijať menej kalórií za to isté množstvo. Čo znamená, že zješ rovnako veľa, ale prijmeš podstatne menej kalórií. Preto sa drž jednoduchého pravidla – konzumuj čo najmenej upravované potraviny a nemusíš sa trápiť s rátaním kalórií, pretože ich prijmeš fakt málo.

2. Tuky sú zlé, musím nakupovať len nízkotučné potraviny

Doposiaľ žiadna štúdia nepreukázala, že nízkotučné výrobky majú pozitívny prínos pre náš organizmus. Konzumáciou výhradne nízkotučných potravín sa oberáš o dôležité živiny, ktoré tvoje telo potrebuje. Nazrime trochu na mliečne výrobky. Spôsob, akým sú pasterizované mliečne výrobky ničí aj prospešné látky.

Pasterizovaním sa zbavujú potraviny škodlivých, ale aj prínosných látok, ktoré by mohli mať prospech pre naše zdravie. Pasterizáciou sa zničia látky ako je laktoferín, užitočná látka pre vstrebávanie železa, ktorá má antivírusové a antimikrobiálne vlastnosti. Ďalej sú to laktobacily, ktoré umožňujú vstrebávanie železa, vápnika a fosforu.

Znovu si polož základnu otázku, čo hovorí sedliacky rozum? Existujú zdravé tuky a nezdravé tuky. Je to logické. Zdravé tuky nám dáva príroda a sú čo najmenej zaťažené na spracovanie. Tie nezdravé nachádzame v spracovávaných potravinách alebo pripravovaných jedlách formou vyprážania. Ešte stále pri nakupovaní vyhľadávaš potraviny s nápisom nízky obsah tuku?

3. Sacharidy sú zlé

Myslíš si, že sacharidy ako je napríklad ryža basmati, urobí v tvojom organizme neplechu? Predstav si, bežný aziat skonzumuje viac ako 1kg ryže denne. Títo ľudia sa dnes dožívajú najvyššieho veku. Prečo by mali byť potom sacharidy zlé?

Už len z dôvodu toho, že je to prírodný kvalitný zdroj výživy – neodsudzoval by som ich. Avšak sacharidy by som odporúčal konzumovať veľmi rozumne, a preto si ich poďme trochu rozobrať. Sacharidy môžeme veľmi jednoducho rozdeliť do viacerých skupín. Moje rozdelenie bude trochu odlišné, rozdelím sacharidy podľa funkčnosti.

Výživné, nutrične hodnotné sacharidyPRÍRODNÉ A NESPRACOVANÉ. Ich konzumáciou telo získava veľmi potrebné živiny pre život. Sú to napríklad zemiaky, mrkva, ryža, strukoviny a pod.

Neutrálne sacharidy Vhodné pre regeneráciu športovcov ako sú napríklad cestoviny, kvalitné pečivo…

Škodlivé sacharidy –  výrazne škodia telu, vytvárajú toxicitu, obsahujú veľa cukru a sú to komerčné sladené nápoje, sladkosti, pochutinky a hlavne všetko spracované.

4. Jedz častejšie v menších porciách

Tento mýtus je dodnes veľmi rozšíreným, hlavne medzi ženami, ktoré mi často hovoria, že sa nechcú „prejedať“, a tak si radšej každé 2-3 hodinky niečo malé zobnú. Robia to, pretože si myslia, že takto nakopnú svoj metabolizmus a začnú chudnúť. 

Jesť menej, ale často znamená neustále myslieť na jedlo, neustále programovať svoj mozog na to, že dostane čo žiada, neustále tvoje telo niečo trávi, neustále provokuješ svoj inzulín, neustále máš výkyvy nálady a si nervózna. Sedliacky rozum je sedliacky rozum a ten vždy funguje. Ak sa idem najesť, tak sa najem. Prečo by si mala dráždiť svoj apetít „niečím malým“ čo len naštartuje trávenie v tej chvíli, keď skončíš s jedlom. Potom si akurát nervózna, že si sa „najedla“ ale stále si hladná. Pocit hladu je stresujúci pre tvoj organizmus, tak sa nečuduj, že si niekedy podráždená.

5. Nejedz po 18.00

Tento výrok nebudem ani popierať, ani potvrdzovať, pretože fungovanie podľa času si musíš nastaviť samostatne tak, ako to vyhovuje tebe. Pokiaľ ti začína pracovná doba o 18 a budeš ťahať celú noc, máš to iné než tvoja kamoška, ktorá zase vstáva o 4:30 ráno a o 14:00 končí v práci, tá by si kľudne už o 21:00 rada ľahla. Pre ňu je pochopiteľne rozumné nejesť po 18:00.

Čo tým chcem povedať je to, že je výsostne individuálne, kedy bude tvoje jedlo posledné v tomto dni, a preto sa nespoliehaj na rady väčšiny. Sama si musíš nastaviť vlastný časový harmonogram tvojho stravovania. Nastav si ho podľa svojich priorít. Či je to práca, či je to zdravie, alebo je to čas. Najväčšej priorite prispôsobuješ ostatné činnosti.

Ak potrebuješ pomôcť s nastavením stravovacieho harmonogramu, tak kľudne napíš sem rád ti pomôžem.

6. Sacharidy len doobeda a večer len bielkoviny

Tento sa mi veľmi páči. Už len preto, že ja fungujem úplne naopak. Toto ťa možno zaskočí, ale je úplne jedno kedy si počas dňa dáš sacharidy. Skôr by som sa pozrel na to, aké máš počas dňa aktivity, a podľa toho presne naplánoval, kedy sacharidy vypustíš a kedy započítaš do jedálneho lístka.

Ak cvičíš a si po fyzickej záťaži, tvoje telo potrebuje regenerovať a doplniť svalový glykogén. Najlepšie tak urobí počas noci. Ak máš ráno niečo dôležité a namáhavé, budeš lepšie pripravená a plná energie, ak si večer dáš „zakázané“ sacharidy. Budeš dostatočne regenerovaná a tvoje telo bude pri intenzivných náročnych aktivitách jednoducho kryť potreby z doplnených zásob glykogénu. Avšak treba mať na pamäti, že sa bavíme o zdravých a komplexných sacharidoch v rozumnom množstve.

7. Raňajky sú základom dňa

Tak, ako som to pred chvíľou opisoval pri večeri, je takisto individuálne baviť sa o raňajkách. Nebudem písať a presviedčať ťa o tom, že raňajky základom dňa nie sú. Jedny štúdie dokazujú, že raňajky sú základom dňa, iné to popierajú. Takže komu máš veriť? Čo máš teraz robiť? Najlepšie bude, ak to sama na sebe vyskúšaš a zistíš, čo vyhovuje konkrétne tvojmu dennému režimu. Musíš si sama naprogramovať vlastné aktivity, prácu a stravovanie počas dňa.

V prvom rade potrebuješ poznať svoje vlastné priority. Či je to zdravie, práca, rodina, partner, koníčky a podľa toho rozhodneš, či tvoje stravovanie bude predstavovať nejaký škrt alebo ho budeš mať ako výsostnú prioritu číslo 1. Ak ti ráno nechutí, NERAŇAJKUJ. Ak si ráno nevieš predstaviť bez raňajok, RAŇAJKUJ. Avšak tvrdenie, že raňajky sú základom dňa, je výmysel. Niekto raňajkuje o 10.00, niekto o 5.00 ráno, a to sa predsa nedá porovnávať. Pravda je však tá, že tvoj organizmus sa prispôsobí všetkému. Je len otázkou, či to vyhovuje tebe. Tvojím základom dňa môže byť kľudne aj večera, alebo obed.

8. Reklamné produktové „bullshity“

V dnešnom potravinárskom biznise nájdeme 80% nevhodných, ale vraj „veľmi prospešných“ potravinárskych produktov pre náš organizmus. Či už spomeniem nadmerne prechválené a odporúčané sušienky, ktoré ti vraj dodajú energiu na celé dopoludnie, alebo margaríny, ktoré sa prezentujú fantastickými vlastnosťami typu „pre zdravé srdce“. Všetky tieto produkty sú podporované reklamou.

Avšak, množstvo poznatkov dokazuje, že nie len tieto dve spomínané potraviny, ale aj kopec iných nezabezpečujú spomínaný účinok, ba dokonca poškodzujú naše zdravie. Len si vyskúšaj nájsť výrobný proces margarínu, rastlinného „masla“ a budeš prekvapená, koľko plastov a chemikálií sa vkladá do procesu výroby. Jednoducho never všetkému, čo je v reklame a zaujímaj sa detailnejšie o potraviny, ktoré najčastejšie konzumuješ.

možno ťa bude zaujímať aj 9 dôvodov, prečo začneš cvičiť už dnes.

 

Komentáre